Hem > Vanliga frågor

Vanliga frågor

  1. Kan jag prova Genney?
    Ja, du kan prova Genney som demo-version efter att du skaffat konto här. Upp till hundra personer kan du redigera, exportera, använda platser, kartan och webbpubliceringen. Däremot kan du importera obegränsat med personer. Kalender, sammanslagning av dubbletter, internetsök, utskrifter och exporter går bara att använda i full version. Det finns ingen tidsbegränsning av demo-versionen.
  2. Om jag har provat demo-versionen och vill ha en full version, hur gör jag då?
    hit och följ anvisningarna för att köpa en licensnyckel, när du fått licensnyckeln installerar du den enligt anvisningarna här. Efter att du installerat licensnyckeln i Genney har du en full version. Du behöver inte installera om programmet och dina inmatade data finns kvar.
  3. Kan jag överföra min forskning från ett annat släktforskningsprogram?
    Ja, det gör du via en gedcom-fil. Du exporterar din forskning till en gedcom-fil och importerar den sen i Genney.
  4. Jag har installerat min licensnyckel på två datorer, nu ska jag åka till landet och skulle behöva Genney på min dator där?
    Du kan avinstallera licensen på en dator du har hemma och installera i datorn på landet. Du kan alltså ha licensen på fler datorer än två men bara på två i taget.
  5. Jag har skapat ett konto men när jag försöker logga in är mitt användarnamn upptaget?
    Du har skapat ett konto men inte aktiverat det. Ett mejl med aktiveringslänk ska ha skickats vid skapandet av kontot. Om du inte hittar det, kontrollera spam/skräpkorg.
  6. Jag har haft en hårddiskkrasch och inte kunnat avinstallera licensen och har ingen kopia på licensen, vad gör jag?
    Under Mina sidor på genny.se kan du nollställa och ladda ner din licens.
  7. Min licens fungerar inte sen jag laddade ner en uppdatering?
    Kontrollera att licensen är giltig för den version du har laddat ner. Om du har en äldre version står det hur du uppgraderar här.
  8. Jag kan inte öppna licensnyckeln jag fått?
    Licensnyckeln ska installeras från Genney, här står beskrivet hur.
  9. Jag använder Windows och nu startar ​inte Genney?
    Föregående Java-process har förmodligen inte avslutats korrekt, öppna aktivitetshanteraren och avsluta java-processen eller starta om datorn.
  10. Jag använder biografin som fixerat fönster och nu visas den inte längre?
    I sällsynta fall kan biografin "fasta" i minimerat läge. Håll musen längst ut till höger i kanten av Genney och försök dra ut biografin.
  11. Jag använder Windows och när jag ska öppna en händelse visas inget fönster?
    Fönstret kan ha hamnat utanför skärmen, stäng Genney och radera filen C:\Users\<din hemkatalog>\AppData\Roaming\Genney\templates\event.gwp. AppData är som standard dold men man kommer åt den genom att skriva %appdata% i adressfältet i utforskaren eller genom att ändra till att visa dolda filer. Kan även gälla andra fönster än händelse i Windows, kontakta supporten för tillvägagängssätt.
  12. Jag använder Mac OS och det går väldigt långsamt?
    Ett problem med nätverkskommunikationen mellan Mac och Java. Här finns beskrivet hur du rättar till problemet.
  13. Genney öppnas inte utan stannar vid startbilden?
    Grundinställningarna kan behöva återställas, stäng Genney och radera filen genney3.props i din hemkatalog. Du kan behöva ändra sökvägarna till dina data-mappar efteråt om du inte använt standardvärden.
  14. Behöver jag uppdatera Java när det kommer nya uppdateringar?
    Nej, Genney använder en egen.